Mystifikace o popularitě
PARADOKUMENT Český film Mňága - Happy End (z roku 1996) měl být původně odvysílán už koncem ledna, tehdy jej však v programu nahradil epos Marketa Lazarová uvedený u příležitosti skonu Františka Vláčila.
V hříčce o skupině Mňága a Žďorp režisér Petr Zelenka naznačil svou
zálibu v mystifikacích, kterou pak potvrdil ve svém slavném povídkovém filmu
Knoflíkáři.
Jeho hraná prvotina rekonstruuje fiktivní kauzu vykořisťování party
samorostlých muzikantů zahraniční firmou. Obsahuje také karikatury
kýčovitých hraných filmů a rádobyzasvěcených hudebních svědectví.
V duchaplném kaleidoskopu o absurdních zákrutách popularity hrají sami sebe nejen členové Mňágy, ale i rocker Ivan Král, publicista Martin Schulz a další osobnosti naší kulturní sféry.
"Ta kapela mě zajímala dlouho. Sledoval jsem už punkrockové formace, v nichž její členové působili před listopadem. V devadesátém pak Mňága vydala první desku, která mě naprosto nadchla. A já se toužil dozvědět, zda lidé za těmi nezaměnitelnými písničkami jsou taky tak fajn," říká režisér o svém debutu, vyznamenaném Zlatým ledňáčkem na předloňském plzeňském festivalu Finále. "Částečně mě inspirovala crazy s nesmyslným návodem na úspěch, kterou natočili Sex Pistols. Šlo mi však také o vyjádření pocitu, s nímž se členové Mňágy potýkali doopravdy. Tím byl údiv nad jejich závratnou popularitou," vysvětlil autor.
Petr Zelenka (nar. 1967) napsal scénáře k inscenacím Svědkyně (1991) a Televize (1994), režíroval dokument o skupině Visací zámek a snímek Imitátor hlasů o Miroslavu Faltusovi.
Pro cyklus Genus natočil portrét Miroslava Plzáka, s nímž spolupracoval na scénáři k závěrečnému dílu televizního mikroseriálu Manželská tonutí (1996). Zelenkův druhý snímek Knoflíkáři (1997) se stal jedním z největších porevolučních hitů a v loňském roce získal čtyři České lvy: za film, režii, scénář a mužský herecký výkon ve vedlejší roli.